Loading...

Je rád, že přežil. Hlavně to nevzdávat, vzkazuje


„Hasiči a záchranáři zasahují u velmi vážné nehody, která se stala v pondělí krátce před polednem v kopcích u Buchlova. Nedaleko obce Zástřizly na Kroměřížsku se srazily osobní automobil, kamion a autobus. Při nehodě byli čtyři lidé těžce zraněni, jeden zemřel. Hlavní tah na Slovensko byl uzavřen.“


Takto stroze referovala média 15. srpna 2011 o tragédii, která navždy změnila život mnoha lidem. Jedním z nich byl řidič kamionu Ján, který zanedlouho oslaví čtyřicetiny. Se svým příběhem se svěřil portálu Poúrazová péče.

„Byl jsem už naložený, jel jsem směr Brno na dálnici, no a pak se to stalo: Najížděl jsem do pravotočivé zatáčky, v protisměru zahraniční autobus plný cestujících, a ten se v nejhorší možné chvíli rozhodl předjíždět zřejmě nezkušený mladý řidič,“ vzpomíná Ján.

Na průběh nehody se nepamatuje, zná ji z policejního zápisu. „Byl jsem v bezvědomí a probral se jen na chvilku na vozovce v kaluži krve a pak v záchranářském vrtulníku,“ vysvětluje.

Z KAMIONU SE DOSTAL OKNEM SPOLUJEZDCE

Zpráva hasičů na webu pozary.cz popisuje událost takto:

 „Podle svědků předjížděl řidič osobního auta autobus, když došlo k následné kolizi s protijedoucí nákladní soupravou. Řidič nákladního auta se snažil střetu zabránit, ale souprava ve smyku se dostala navíc do protisměru, kde narazila do autobusu.

Řidič osobního auta a jeho spolujezdkyně utrpěli mimořádně těžké zranění. Oba zůstali v kritickém stavu zaklíněni ve vraku auta, které skončilo v příkopě a na boku. Podle posledních informací řidič vozidla zemřel v nemocnici.

V autobuse cestovalo 48 osob, převážně starších, které mířily na Slovensko do Vysokých Tater. Při nehodě utrpěl řidič těžké zranění a zůstal ve vraku zaklíněn. Další těžké zranění utrpěla jedna z cestujících. Dalších nejméně deset osob bylo zraněno lehce nebo vyvázlo jen s povrchovým zraněním.

Z nákladního auta se po střetu utrhla celá kabina a dopadla na vozovku. Řidič se s těžkým zraněním dostal ven přes okno spolujezdce a následně padl bezvládně na vozovku.“

ZACHRÁNILY HO VYPRACOVANÉ SVALY

Magnetické rezonance u Jána odhalila zlomený hrudní obratel a poškozené krční i bederní obratle. „Necítil jsem prsty na nohou, ještě ten den jsem musel pod nůž,“ vybavuje si.

Po roce musel podstoupit další operaci páteře. Sešroubovaný obratel zlobil tak, že jej musel nahradit implantát.

S odstupem času tím víc oceňuje, že zatímco jeho známí a další vrstevníci chodili na pivo, on trávil čas ve fitku. Vypracovaný svalový korzet zřejmě zabránil tomu, aby při zlomenině obratle došlo i k přerušení míchy. To by znamenalo trvalé upoutání na invalidní vozík.

Ján se vyučil brusičem skla, pak se rekvalifikoval na seřizovače CNC strojů. Ani později se ale nebál změny. Jako kamioňák začínal v bratrově firmě s čerstvým řidičákem skupiny C. „Než jsem se vyboural, jezdil jsem u českého autodopravce - i do zahraničí. A protože jsem uměl slušně německy, chtěl jsem po získání dostatečné praxe jít pracovat k německému zaměstnavateli,“ říká.

Práci řidiče kamionu bohužel musel po havárii pověsit na hřebík a nemohl se vrátit ani k žádné z dalších profesí, kterým se předtím věnoval, protože mu to zdravotní stav už neumožňoval.

NA LÉČENÍ PADLY VŠECHNY ÚSPORY

Navíc neměl dobře nastavenou úrazovou pojistku, takže na léčení po operacích padla celá finanční rezerva, kterou si do té doby dokázal vytvořit. Původně byla určena na rekonstrukci domu…

Ze sportu zůstaly pouze rehabilitační cviky nebo cvičení v lázních pod dohledem fyzioterapeuta.

Dnes Ján pobírá částečný invalidní důchod, známí mu pomohli najít fyzicky nenáročnou práci skladníka.

„I ta mi ale dává zabrat a už tak dost poškozenou páteř si ničím čím dál víc,“ povzdychl si Ján, když líčil svůj příběh. Jedním dechem ale dodal: „Nechci si jenom stěžovat, i když vyžít z částečného důchodu se nedá a něco dělat musím, protože by mi pak s toho všeho asi hráblo. Každopádně jsem rád, že jsem tu hrůzu přežil a mohu fungovat aspoň tak, jak se dá a hlavně to nevzdávat, protože i tohle to je život a život není med.“

(ťas)

Galerie

Podobné články

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace