Loading...

A kolikrát během řízení auta vezmete mobil do ruky vy?


Je to dva roky, co českými médii a sociálními sítěmi proběhly záběry z Volkswagenu Beetle, ve kterém jely dvě mladé dívky. Je na nich vidět mladá řidička, která během řízení telefonovala a vtipkovala do kamery kamarádčina telefonu. Sledovat můžeme ale také to, jak jízda skončila – nehodou, při níž řidička zemřela a spolujezdkyně utrpěla vážná zranění.


Je to motoristický mor. A to téměř doslova, protože zabíjí a kvůli zraněním při nehodách mění osudy mnoha lidí. Používání telefonu mezi řidiči během jízdy, a to nejen těmi mladými, nedokáže zabránit ani hrozba trestu v podobě pokuty až 2 500 korun a připsání 2 trestných bodů do karty řidiče. Policisté v Česku přitom tento přestupek trestají ve velkém – pravidelně takto ročně „odmění“ kolem 30 000 motoristů.

Volání nebo prohlížení obsahu na displeji telefonu je přitom jen jedním dílkem v chování řidičů, které spadá do kategorie s názvem „Nevěnování se řízení vozidla“, což je jedna z nejčastějších příčin dopravních nehod vůbec. Během častějších prázdninových cest mladých řidičů s kamarády je přitom riziko bouraček, za kterými stojí třeba ladění rádia, otáčení se na spolujezdce nebo konzumace jídla a pití při řízení, výrazně vyšší než obvykle. „Obvykle to generuje další nevhodné chování, jako je vysoká rychlost nebo vjetí do protisměru, případně vyjetí mimo silnici,“ upozorňuje lektor autoškoly Libor Švarc.

Pohled dlouhý jako autobus

K bouračce, která může stát za celoživotním neštěstím v podobě smrti nebo zranění, přitom stačí jediný pohled na mobil. A to i při nízké rychlosti. Auto jedoucí rychlostí 50 km/h totiž za sekundu urazí 14 metrů. To je zhruba délka jednoho autobusu. Při rychlosti 90 km/h už je to 25 metrů. A to jde pořád jen o jedinou sekundu, kdy oči řidiče koukají jinam.

Když si pak řidič začne na mobilu něco číst, fotí spolujezdce nebo ladí rádio, trvá mu to i 5 sekund. A tady už při padesátce ujede 90 metrů a při rychlosti 90 km/h dokonce 125 metrů. To je jako kdyby se zavřenýma očima přejel fotbalové hřiště na délku. Je tak spíš náhoda, když se během tohoto „výkonu“ posádce auta nic nestane. Spoléhat na to ale nejde.

Tyto nehody se dějí a pokud se nestane zázrak, mizet ze statistik s největší pravděpodobností nepřestanou. Následky v případě zranění tak může alespoň kvalitní pojištění poúrazové péče, které se dá u Generali sjednat k havarijnímu pojištění.

V jeho rámci se kromě finanční pomoci řidič i jeho posádka mohou v případě potřeby spolehnout například na pomoc asistenta přiděleného právě pojišťovnou, který dohlíží na průběh léčby a koordinuje následné terapie v nejlepších českých klinikách, obvykle bez dlouhých čekacích lhůt. Podobně pomáhá i při zajištění rehabilitace ve specializovaných ústavech, kde klientům najde a uhradí například i nadstandardní pokoje, a především větší rozsah procedur. To vše až do limitu půl milionu korun.

Je to pomoc, kterou je lepší nevyužívat. Podle neúprosných statistik dopravních nehod je však dobré ji mít.

Přežijte nejen prázdniny ve zdraví. A na mobil se podívejte, teprve až zastavíte.

Podobné články

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace