Loading...

Čas na výměnu nastal. Zimní pneumatiky je bezpečnější sundat


Objednávkové systémy pneuservisů jsou zase plné. S koncem března totiž skončila i povinnost mít za určitých podmínek na autě obuté zimní pneumatiky. Přezutí by mělo být i otázkou zajištění vlastní bezpečnosti.


Přezout, nebo dojet? Mnozí řidiči s oblibou šetří tím, že zimní pneumatiky, které by za rok kvůli nedostatečné výšce vzorku nemohli použít, za letní nevymění a od jara do podzimu je takzvaně dojíždějí. Zákon neporušují. Musí ale splnit podmínku dostatečně vysokého dezénu pláště. To od prvního dubna znamená výšku vzorku minimálně 1,6 milimetru. Úřadu je přitom jedno, jestli jsou na autě obuty letní nebo zimní pneumatiky. Pokuta za zimní v létě nehrozí. Stresovat se nemusí řidiči se zimními pneumatikami ani z pohledu výplaty pojištění, pokud způsobí nehodu. „Nedá se tedy říci, že by nehoda auta se zimními pneumatikami například v červnu znamenala, že řidič automaticky přijde o pojistné plnění v plné výši. Může ale být snížena jeho část, pokud se na základě zjištění policie ukáže, že nevhodné pneumatiky měly na vznik nehody nebo rozsah následků zásadní vliv. Obecně platí, že řidičům doporučujeme, aby používali pneumatiky vhodné pro dané roční období,“ říká Jan Marek z pojišťovny Generali.

Letní guma v létě řidiče nepodrží

To zásadní, co by ale motoristé měli vědět, je fakt, že zimní guma se v létě chová při krizové situaci na silnici hůř než letní. „Problém je především výrazné prodloužení brzdné dráhy a zhoršená odezva v řízení,“ vysvětlil v Lidových novinách Martin Jeník, redaktor magazínu Svět motorů. Podle Stanislavy Jakešové z Týmu silniční bezpečnosti je při teplotě 15 stupňů brzdná dráha na letních gumách při rychlosti 100 km/h 36,6 metru, zatímco na zimních to bude přes 44 metrů. Při vysokých teplotách okolo třiceti stupňů pak může být rozdíl až třetinový. Jeník ale přidává ještě další důvod, proč v létě nepoužívat zimní pneumatiky. „Se zimními plášti se při vyšších teplotách při brzdění mění i ovladatelnost auta. Nepříjemně se to projeví zejména při prudším brzdění v zatáčce.“

Pravidelná investice

Období výměny kol znamená i výdaje. V praxi to znamená čtyři sta až pět set korun za přehození kol nebo devět set za kompletní přezutí. Kdo nemá kola kam uložit, zaplatí za uskladnění na půl roku další pětistovku. Ušetřit pár stovek lze tím, že řidič výměnu kol nebo i plášťů svěří menšímu pneuservisu. Ty větší, které nedostatek zákazníků netrápí, se nebojí zdražovat. V průměru letos řidiči zaplatí za přezutí o deset procent víc než loni. Nejčastěji vyjde návštěva pneuservisu na 750 až 850 korun, u patnácti až šestnáctipalcových rozměrů ve velkých síťových servisech ale i nad tisíc korun. Řada motoristů ještě musí připočítat náklady za uskladnění gum. V praxi to znamená pět set až sedm set korun za půl roku.

Pokud jde o výdaje, ještě hůř jsou na tom ti, které čeká nákup pneumatik nových. Podle prodejců pneumatik cena gum menších, tedy v Česku nejžádanějších, rozměrů pod šestnáct palců spíše stagnuje. Zdražování brání velká konkurence a zlevňování nízké obchodní marže.

Kam s nimi? Zpětný odběr i sběrný dvůr

Co se starou pneumatikou, kterou už nepotřebujete? Při nákupu nového pláště v kamenné prodejně nebo pneuservisu je to jasné – gumu na vyhození tam lze nechat, protože prodejce ji musí ze zákona zdarma přijmout. Při nákupu přes internet je nejlepší využít bezplatného odběru v rámci sítě ELTMA, která má stovky poboček po celé republice. Konkrétní odběrná místa jsou na webu www.eltma.cz. Takto vybrané pneumatiky projdou recyklací a poslouží k výrobě nových. Další možností odložení pneumatik jsou obecní sběrné dvory, kde ale motoristé často musí počítat s nevelkým poplatkem v řádu maximálně stokoruny za plášť.

Podobné články

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace