Loading...

Divočák na silnici? Brzdit a rozhodně nezatáčet!


Lesní zvěř, zejména divoká prasata a vysoká, je v českých lesích přemnožená. A ve stále vyšší míře se to projevuje i na českých silnicích. Na nich dochází k rekordnímu počtu nehod, za nimiž stojí srážka automobilu právě s divokými zvířaty. Jaro je v tomto ohledu pro motoristy nejhorší.


Jarní měsíce (společně s podzimem) jsou časem, kdy je srážek se zvěří tradičně nejvíc. Co dělat, když se před vámi na silnici objeví divočák nebo srnka?

Nejhorší je, když se snažíte vyhnout. Instinktivní reakce, kdy se řidiči snaží zvířeti vyhýbat a k tomu ještě často brzdit, nezkušeného motoristu s velkou pravděpodobností ve výsledku pošle mimo silnici, případně do protisměru. Vedle příkopu může stát strom, který neuhne, v protisměru pak může jet auto, takže je tu riziko extrémně nebezpečné čelní srážky. Sražení zvířete například v sedmdesátikilometrové rychlosti sice v praxi představuje silný náraz a nejspíš i nákladnou opravu poškozeného auta, nicméně pořád má posádka automobilu větší šanci, že vyvázne bez zranění, než když nastane jedna ze dvou zmíněných variant.

Srážka nejlépe na střed vozu

Než úhybný manévr, je tedy nejlepší začít co nejdřív maximálně brzdit a držet volant v rovném směru. Pro bezpečnost posádky auta je ideální, když zvíře „trefíte“ středem vozu, kde díky rozložení energie nárazu nejlépe zafungují deformační zóny.

Snadno se to říká, ale řidiči by se měli snažit srážce se zvířetem zabránit. Většina z nás jezdí po stále stejných silnicích, takže všímavý motorista ví, že někde je pohyb zvěře větší. A tomu je potřeba přizpůsobit styl jízdy. K tomu se hodí vědět, že auto jedoucí rychlostí 80 km/h má brzdnou dráhu 55 metrů. Při rychlosti 60 km/h se snižuje o dvacet metrů. A to už může dost dobře rozhodnout o tom, jestli ke srážce dojde, či nikoliv. Vyplácí se také sledovat obě krajnice a ve chvíli, kdy zvíře zahlédnete u silnice, zareagovat rychlým zpomalením a připravením se na co nejrychlejší zastavení. Je také dobré myslet na to, že zvěř se často pohybuje ve skupině. Když tedy jedna srna přes cestu šťastně přeběhne, neznamená to, že během pár sekund a několik desítek metrů dál nepoběží další.

Jestliže k nehodě dojde, je potřeba dát ostatním řidičům viditelné upozornění, že na silnici před nimi se něco děje, tedy rozsvítit výstražná světla, obléknout si reflexní vestu postavit výstražný trojúhelník. Pokud je auto nepojízdné, pak rovnou volat asistenční službu – kontakt na ní najdete na zelené kartě k povinnému ručení. Pokud je k autu uzavřená havarijní pojistka, případně připojištění pro srážku se zvěří, opět se obraťte na asistenční linku pojišťovny.

Kontakt na myslivce má policie

Pokud škoda na vozidle odhadem přesahuje 100 tisíc korun, pak je lepší zavolat i policii, která situaci zdokumentuje. Jednání s pojišťovnou pak bude jednodušší a rychlejší. Policie také kontaktuje místní myslivecké sdružení, které mrtvé zvíře odstraní. Jestliže je škoda menší, pak stačí nehodu co nejlépe na místě, a to i včetně zvířete, nafotit. Může se stát i to, že zraněné zvíře uteče. Pak je lepší vůz nezbavovat důležitých důkazů (srst, krev), dokud ho neprohlédne likvidátor pojišťovny.  

A rada závěrem? Sražené zvíře neodvážejte domů. Jde o pytláctví, což je hodnocené jako trestný čin. A kromě toho z veterinárně nevyšetřeného zvířete hrozí riziko nákazy. U divokého prasete například svalovcem.

Podobné články

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace