Loading...

Jak přežít motorkářskou sezonu


Během prvních opravdu slunečních dní motorkáři vyráží na silnice a se skútry i do ulic měst. Většina z nich se v pohodě vrátí domů. Jenže stovky se jich vážně zraní a na desítky z nich bude jejich rodina čekat marně. Co udělat pro to, abyste patřili do té první skupiny a motorkářskou sezonu jste zvládli ve zdraví.


1. Klidné tempo a bez stresu

Ať je to první vyjížďka po zimě, nebo další víkendový výlet, přinejmenším první kilometry by měly být maximálně v klidu. Gumy se zahřejí a tělo i mozek přivyknou novému prostředí. Důležité je také na motorku nesedat naštvaný, frustrovaný, nervózní. Řízení vyžaduje absolutní soustředění a čistou hlavu. Špatná nálada může vést k chybám.

2. Na cesty s pořádným vybavením

Kdo má na motorku, měl by mít peníze i na dostatečně kvalitní vybavení. I to mu může zachránit zdraví a v extrémním případě i život. Majitel silničního stroje by měl mít koženou kombinézu, tzv. páteřák, rukavice s kevlarovou ochranou, sportovní helmu a pevné boty. Milovník jízdy v terénu by měl vsadit na chránič hrudníku, loktů a kolen. Kdo sedlá chopper, by neměl spoléhat na oblíbenou helmu styl „kokosák“. Možná vypadá efektně, ale moc ochrany nenabídne. Lepší je vyklápěcí helma.

3. Kam nevidím, tak nevletím

Je nesmysl vjíždět rychle do zatáček, kde není vidět jejich konec, takže není jasné, co se v nich děje. Může tam být nějaká překážka nebo zbytky štěrku. Řešení ve vysoké rychlosti je pak vždy rizikové. Je lepší být na nečekanou situaci v rámci možností připravený.

4. Koukejte se tam, kam chcete jet

Motorka jede tam, kam směřuje pohled řidiče. Proto je potřeba se vždy soustředit na jakoukoliv překážku. Správný pohled je důležitý i tehdy, když dostanete smyk. Mělo by to probíhat tak, že i v takové chvíli oči sledují prostor, kam má motorka jet. K tomu je třeba motocykl ještě stabilizovat pohybem těla. Motorka sama pak motorkáři snáz zvládne lehký smyk ustát.

5. Natrénujte brzdění

Největší chybou v krizové situaci je v panice zmáčknout brzdu všemi prsty. Potom totiž téměř s jistotou přichází zablokování kola a pád. Každou motorku by mělo jít v pohodě ubrzdit dvěma prsty. Kdo brzdí všemi čtyřmi prsty, nemá v ruce dostatečný cit. Krizové brzdění je potřeba natrénovat, zkusit si, jaký účinek má přední i zadní brzda. Důležité je, aby trénink probíhal v rychlosti kolem stovky, protože to je nejběžnější rychlost. Jak na to? Stanovte si referenční bod a rozjeďte na cca 100 km/h s tím, že cílem je zastavit u zvoleného místa. Možná to nevyjde napoprvé, ale po pár pokusech už ano. Nejlépe tak poznáte možnosti své i motorky.

6. Dodržujte odstup

Nedobrzdění a následný „výlet do kufru auta před vámi“ je jedna z častých motorkářských nehod. Je přitom úplně zbytečná – stačí dodržovat takový odstup, aby se dalo za autem před vámi bezpečně zastavit, případně ho objet, když bude na silnici dost místa. S větším rozestupem uvidíte na silnici dál a budete mít víc času na různé řešení vzniklé situace. I to může zachránit život.

7. Předjíždějte správně

Naprostá většina motorkářů dělá bohužel to, že před předjížděním auto před nimi dojedou téměř na dotek. Je lepší dodržovat si bezpečný odstup a když je ideální čas na předjetí, je nejlepší to udělat rychle a s jistotou, že to nikoho neomezuje. Najeďte si proto do druhého pruhu a přidejte plyn. Bezpečné předjetí je rychlé předjetí. U motorky by to nikdy neměl být problém.

8. Starejte se o gumy

Naprostý základ jsou gumy. Musí mít správný tlak, který je potřeba kontrolovat za studena. Pokud je guma zralá na výměnu, nečekejte. Vždy je lepší měnit celou sadu od jednoho výrobce. Kupovat použité gumy je hazardování, protože nikdy nevíte, co mají za sebou. Je dobré hlídat si i stáří pneumatik, protože nové gumy mají nejlepší vlastnosti. Nejlepší vlastnosti mají gumy zahřáté. V běžném provozu jim to trvá dva tři kilometry jízdy.

9. Vypínejte blinkry

Zažijte si automatické vypínání blinkrů po odbočení. Sice se to nemusí zdát, ale hlavně ve městě tohle opomenutí může způsobit velké neštěstí.

10. Zdokonalujte se

I když si myslíte, že jste zkušený motorkář, vyzkoušejte specializované zdokonalovací autoškoly, kterých je po Česku několik. Obvykle trvají jeden den, jsou pro pět až deset motorkářů. Konají se v uzavřeném areálu a jsou zaměřené i na různé typy motorek a dovedností. V řízení motocyklu se na nich zlepší jak úplní začátečníci, tak motorkáři, kteří za sebou mají tisíce ujetých kilometrů.

Podobné články

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace