Loading...

Pět litrů oleje na silnici ukradlo rok života


Motorek na českých silnicích přibývá. V Česku jich jezdí už víc než milion. A roste i počet nehod, kde je jeden z účastníků právě motocyklista. Následky takových bouraček bývají často děsivé. Málokdy motorkář nebo jeho spolujezdec vyváznou bez těžkých zranění, ze kterých se pak dostávají dlouhé měsíce.


3 731. To je počet výjezdů policistů k dopravním nehodám s motorkou za loňský rok. Oproti roku 2017 nárůst o pět set nehod. Za nicneříkajícím číslem je ale 88 mrtvých a stovky těžce zraněných. Do kolonky „těžce zraněný“ se loni v květnu zapsal i osmadvacetiletý motorkář Luboš. Stačila k tomu ani ne patnáctiminutová jízda, kterou ukončil smyk na olejové skvrně z auta, které na železničním přejezdu prorazilo olejovou vanu. Jeho řidič ho jen odstavil na kraj silnice a olej na silnici nijak neřešil. Na motorkáře to byla past. Jejím výsledkem bylo nečekané podklouznutí motorky a desítky metrů dlouhý pád mezi stromy v lese. Bohužel jeden stál Lubošovi přímo v cestě.

Nohu zachránil vynucený převoz

Výsledek? Komplikované zlomeniny obou nohou, otřes mozku a zlomenina čelisti. Luboš totiž na projížďku vyrazil v otevřené helmě. Následovaly operace, které měly za úkol motorkáře vrátit znovu na nohy. Jenže Luboš měl další smůlu v tom, že se po nehodě ocitl v nemocnici, kde spravení jedné nohy jednoduše nezvládli. Zranění se špatně hojilo, lékaři spíš tápali, takže Luboš nakonec využil známosti přátel a po měsíci od nehody se nechal převézt do nemocnice, kde proběhla reoperace. Teprve po ní a další následné operaci se uzdravování nohy začalo zlepšovat. „Nebýt toho, že mám mezi bývalými spolužáky kolegu lékaře, nejspíš bych dnes ještě kulhal a chodil s berlí. Bylo poměrně komplikované a především psychicky náročné vymoct si jinou péči,“ připouští Luboš.

Kromě anabáze se zlomeninami nohou bylo potřeba spravit i rozbitý obličej. To představovalo rekonstrukční operaci čelisti, po níž následovaly dva zákroky na plastické chirurgii. „Na motorku jsem se vrátil skoro přesně po roce, jehož značnou část jsem strávil v nemocnici,“ říká Luboš.

S pojištěním to mohlo být snazší

Jeho uzdravení mohlo být přitom nejspíš ještě o něco rychlejší. Stačilo by mít uzavřené pojištění poúrazové péče. Jiný postup by nastal už v prvních dnech po nehodě, protože Luboš by od pojišťovny dostal přiděleného odborného asistenta, který po dobu až půl roku s lékaři dohlíží na postup léčby a koordinuje následné terapie v nejlepších českých klinikách, obvykle bez dlouhých čekacích lhůt. Poté by následovala rehabilitace, kterou sice Luboš absolvoval, ale s větším počtem procedur a nadstandardním pokojem. To vše na účet pojišťovny. „Takový klient by si mohl vybrat mezi Rehabilitační klinikou Malvazinky a Rehabilitačním ústavem Kladruby. Plastickou operaci by pak s největší pravděpodobností absolvoval na klinice Asklepion Romana Šmuclera, kde doléčují pacienty, kteří byli pro komplikovaný úraz ošetřeni v nemocnicích, třeba na odděleních čelistní a obličejové chirurgie.

Bezpečnost zlepší cvičení ve škole

Motoškola není sice odpovědí na všechny nepříjemné situace, které mohou na silnici motorkář potkat, ale může výrazně zvýšit pravděpodobnost, že krizovou situaci motocyklista zvládne – jednodenní kurz motoškoly. Na internetu jich lze najít několik. Vždy je vedou zkušení motorkáři, kteří dokáží zlepšit návyky začátečníků i těch, kteří za řídítka motorky sedají několik let. Dokonce jsou v nabídce kurzy pro jednotlivé typy motorek. Kurzy se obvykle konají v uzavřených areálech, některé i na závodních okruzích v Brně či Mostě. Obvyklá cena za celodenní kurz motoškoly pro skupinu nanejvýš deseti účastníků se pohybuje mezi čtyřmi až sedmi tisíci korunami.

Podobné články

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace