Loading...

Whiplash syndrom postihne ročně milion Evropanů


Polovina až dvě třetiny všech úrazů: To jsou odhady počtu zranění při dopravních nehodách, která připadají na takzvaný Whiplash syndrom. Pravidelní návštěvníci našeho webu už znají i příběhy jeho obětí, se kterými se nemazlil nejen život, ale někdy ani lékaři.


Whiplash syndrom nebo také Whiplash Injury či opěrkový syndrom je podle nezávislých statistik ročně diagnostikován u více než milionu Evropanů. V naprosté většině případů jej utrpěli v důsledku nárazu jiného vozidla do zadní části jejich automobilu.

JAKO ŠLEHNUTÍ BIČEM

„Jde o poranění v oblasti krku, kdy se nejedná přímo o nějaké traumatické poškození krční páteře, nedochází tedy ke zlomeninám, ale spíše k poškození měkkých tkání v oblasti krku, šíje,“ vysvětluje primář léčebného domu Radium Palace v Léčebných lázních Jáchymov MUDr. Jindřich Maršík.

„Hlava a tělo vykonávají pohyb nejdříve směrem dozadu, dopředu a zpátky dozadu. Vypadá to jako šlehnutí bičem a z toho vychází i název tohoto postižení,“ doplňuje Maršík.

Své potíže související s Whiplash syndromem vylíčila webu projektu Poúrazová péče také jedna z jeho čtenářek, paní Renáta. Podle odborníků lze následky tzv. opěrkového syndromu zmírnit, nikoliv však zcela vyléčit. Do jaké míry se mu ale dá předejít?

AKTIVNÍ OPĚRKY HLAVY

Nejlepší je samozřejmě nebourat, ale protože tento stav je obvykle následkem nárazu zezadu, předejít zvýšenou opatrností mu nelze. Paradoxně také platí, že čím modernější automobil, tím horší mohou být následky takové havárie.

Důvodem je zvýšená tuhost karoserie vozidel, která na jedné straně vede k výrazně vyšší míře ochrany posádky před vznikem vážných či smrtelných zranění, na straně druhé dochází při kolizích v menších rychlostech k paradoxně většímu zatížení krčních partií cestujících.

Některé vozy proto již mají v základní výbavě tzv. aktivní opěrky hlavy, které výrazně snižují nebezpečí poranění krční páteře při nárazu jiného vozidla zezadu. Tlak, kterým tělo v případě nárazu zezadu působí na opěradlo, aktivuje mechanismus, jenž vysune opěrku hlavy vzhůru a dopředu. Právě včas, aby opěrka zachytila zpětný pohyb hlavy, při kterém dochází k nejčastějším poraněním krční páteře. Vysunutí opěrky hlavy vpřed a vzhůru se řídí silou tlaku, jakým tělo působí na opěradlo. To závisí na hmotnosti pasažéra a síle nárazu.

Zjistit, nakolik může váš vůz snížit riziko vzniku tohoto zranění, můžete například zde.

(ťas)

Galerie

Podobné články

Tento web používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Pokud své nastavení cookies nezměníte, chápeme to jako souhlas s jejich užíváním. Další informace